عکاسی کالا یا محصولات که جزوی از زیرشاخههای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی حساب میشود، امروزه بسیار گوش آشناست. این بخش راه درامد خوبی برای فعالان عرصه عکاسی است؛ همچنین یکی از پایههای اصلی کسب و کارهای مدرن است.
نسل جدید، نه حوصله ساعتها گشت و گذار در بازار برای خریدن یک کیف را دارد و نه روند پر شتاب دنیای امروز وقت این کار را به افراد میدهد؛ درنتیجه این روزها آنلاین شاپها بسیار بین مردم رواج یافتهاند. حتی شمایی که این نوشته را میخوانید ممکن است صاحب یکی از این کسب و کارهای کوچک آنلاین باشید.
وقتی حرف از کسب و کار آنلاین میشود همه میدانند که مخاطب فقط با دیدن یک عکس از محصول کیفیت، کارایی و زیباییاش را ارزیابی میکند. سپس اگر مورد پسندش بود تازه به قیمت کار اهمیت میدهد. پس عکاسی کالا یا محصول مهمترین بخش یک آنلاین شاپ است.
افزایش تقاضا برای خرید آنلاین از طرف مردم باعث شده علاوه بر به وجود آمدن آنلاین شاپهای مختلف، حتی مغازهها و شرکتهای فیزیکی هم به دنبال داشتن وبسایت و صفحهای در فضای مجازی هستند. به همین دلیل بازار کار عکاسی تبلیغاتی و صنعتی داغ و پررونق است. شما حتی اگر خودتان کسب و کار نداشته باشید با داشتن مهارت عکاسی کالا میتوانید با کسب و کارهای کوچک تا شرکتهای مطرح و بزرگ همکاری کنید.
عکاسی کالا به دو بخش عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی تقسیم میشود که کمی باهم تفاوت دارند.
عکاسی صنعتی، عکاسی زمینه سفید
عکاسی کالا در زیرشاخه عکاسی صنعتی بیشتر برای محیطهای رسمی مثل وبسایتها است. اغلب پروژههای عکاسی صنعتی توسط شرکتها و برندها سفارش داده میشود. معمولا در عکاسی صنعتی به توضیح و شرح مفصل یک کالا برای سرمایهگذار یا خریداران عمده پرداخته میشود؛ لازمه این کار این است که در عکس شما تمام جزییات محصول از همه زاویهها قابل دیدن باشد، تا تصمیمگیرنده بتواند تجزیه و تحلیل کند.
در این نوع عکاسی زمینه کار را سفید در نظر میگیرند تا فوکوس اصلی روی سوژه باشد و توجه بیننده به پسزمینه پرت نشود. عکاسی صنعتی در بیشتر مواقع با یک تک محصول انجام میشود و از این مدل عکسها کاتالوگ و بروشور درست میکنند.
عکاسی تبلیغاتی، عکاسی خلاقانه
در عکاسی تبلیغاتی شما میتوانید از تمام ظرفیت خلاقیت خود استفاده کنید؛ چون عکسهای شما در محیطهای عمومی کاربرد دارد و کمتر وارد حیطه مسائل اداری میشود. انواع عکاسی کالا در شاخه تبلیغات مدلهای زیادی دارد تا شما بتوانید مخاطب را با یک نگاه جذب محصولتان کنید. در این نوع عکاسی مخاطب با محصول شما هیچ آشنایی ندارد و هنگام گشت و گذار در اینستاگرام به صفحه شما برخورده. پس اول با خلاقیت او را وادار کنید بیشتر از ده ثانیه مکث کند و بعد او را با کیفیت عکس جذب کنید.
عکاسی چیدمان
در عکاسی چیدمان شما با اشیا و اکسسوریهای مرتبط با محصول یک ترکیب و چیدمان ایجاد میکنید و با تمرکز بر روی محصول عکاسی میکنید. پرای پس زمینه از مقوای سفید یا مقاواهای تک رنگ استفاده کنید و بعد صحنه را دکور کنید.
برای مثال برای عکاسی کالا از محصولات مرتط با اشپزخانه در کادر خود قاشق، چاقو و سایر وسایل مرتبط را استفاده کنید. عکاسی چیدمان یکی از بهترین راهها برای نشان دادن منشا و ترکیبات یک محصول هم هست. برای مثال اگر محصول شما یک عطر است با قرار دادن چندپر گل یاس، لیمو و دارچین مخاطب را از روایح و نتهای عطر مطلع کنید.
عکاسی لایف استایل
اگر قصد شما نشان دادن کاربرد محصول است برای عکاسی کالا سراغ زیرشاخه عکاسی لایف استایل یا سبک زندگی بروید. در این نوع عکاسی شما با انتخاب فضای مناسب نشان میدهید که از این محصول در چه جایی میشود استفاده کرد.
برای مثال اگر یک پروژه عکاسی از کفشهای کوهنوردی را دارید به جای اینکه کفش را روی یک میز قرار دهید میتوانید آن را پای یک نفر کنید و به طبیعت بروید و درحالی که چند سنگ کوچک و بزرگ زیر پای مدلتان است عکاسی کنید. اینگونه استحکام کفش را نشان میدهید. یا با قرار دادن ساعت روی شنهای ساحل، درحالی که بخشی از ساعت زیر موج است، ضد آب بودن ساعت را نشان دهید.
عکاسی ماکرو
به عنوان یک عکاس کالا باید از محصولی که میخواهید عکاسی کنید اطلاعات مناسبی داشته باشید تا بتوانید بهترین تکنیک را استفاده کنید. برخی محصولات جزییات منحصر به فردی دارند و مخاطب به خاطر آن جزییات است که محصول را میخرد. در اینجور مواقع شما باید از تکنیک عکاسی ماکرو استفاده کنید.
در عکاسی تبلیغاتی از جواهرات آنچه که مهم است دیده شدن پیچ و خمهای بسیار ظریف روی نوار نازکی از طلا و نقره به است. که برای ثبت ین ظرافت به سراغ عکاسی ماکرو بروید.
معلق
در عکاسی کالا این تکنیک بسیار برای مخاطب جذاب است. محصول یا اجزای کالا را از جایی اویزان کنید و بعد عکاسی کنید. در این نوع عکاسی زوایای کالا به خوبی معلوم است و خبری از سایههای ازاردهنده نیست. بیشترین مورد استفاده از این تکنیک که به چشم شما آشناست عکسهای همبرگرهای خوشمزه است.
عکسهای گرافیکی
شما میتوانید برای عکاسی کالا از نرمافزارهای ادیت استفاده کنید و یک عکس معمولی را تبدیل به یک عکس خاص و سورئال کنید. برای این کار از محصول عکس بگیرید و در نرمافزارهایی مثل فوتوشاپ با تغییر زمینه با افزودن چیزی به عکس، محصول را جذابتر عرضه کنید. اگر که خودتان سر رشتهای از این کار ندارید میتوانید با یک گرافیست همکاری کنید.
عکاسی بازتاب
در این شاخه از عکاسی کالا و عکاسی تبلیغاتی محصول را روی سطوحی مثل آب و آیینه قرار دهید تا بازتابی از تصویر محصول دیده شود. عکس گرفتن از بازتاب باعث دیده شدن جزییات بیشتر میشود؛ همچنین عکس از یک نواختی در میاید. برای استفاده از این تکنیک بهتر است زمینه تاریک و تک رنگ باشد.
ابزار لازم برای عکاسی کالا
حالا که با انواع روشهای عکاسی کالا آشنا شدید میتوانید با توجه به محصول و مخاطب بهترین روش را استفاده کنید. در ادمه به ابزار عکاسی تبلیغاتی میپردازیم.
دوربین
شما برای عکاسی کالا هم میتوانید از موبایل استفاده کنید و هم از دوربین؛ اما این نکته را لحاظ کنید که در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی کیفیت تصویر اصلیترین نکته است. پس تا جایی که میتوانید موبایلی یا دوربینی با کیفیت تهیه کنید. پیشنهاد ما در چیک چیک برای دوربین استفاده از دوربینهای DSLR است.
لنز
شما میتوانید با توجه به نوع عکاسی مدنظر از لنزهای مختلفی استفاده کنید. در عکاسی کالا لنزهای ماکرو کاربرد زیادی دارند اما به این نکته توجه کنید که از لنزهای واید به علت ایجاد پرسپکتیو غلط استفاده نکنید. در کنار لنز شما به استفاده از فیلترهای عکاسی هم نیاز پیدا میکنید که خواندن این مقاله درمورد فیلترهای عکاسی اطلاعات خوبی بهدست بیاورید.
سهپایه
برای عکاسی محصول کار شما با یک شات و دو شات راه نمیفتد. شما مجبور خواهید شد تعداد بالایی عکس بگیرید تا بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید. گرفتن دوربین روی دست علاوه بر ایجاد لرزش و تاری تصویر خودتان را خسته میکند. پس برای عکاسی کالا سهپایه فراموش نشود.
تجهیزات نورپردازی
همانطور که گفتیم اصلیترین نکته در عکاسی کالا کیفیت بالای تصویر است و آن چیزی که این کیفیت را تامین میکند نور مناسب است. نوپردازی مناسب باعث برجسته و سه بعدی دیده شدن محصول و تمایز آن از پس زمینه میشود.
اگر در فضای باز از محصول عکاسی میکنید ساعت طلایی یعنی ساعات ابتدایی و انتهایی روز را انتخاب کنید. در این ساعات سایههای تیز را در تصویر خود نخواهید داشت.
اگر در خانه از محصول عکاسی میکنید کنار پنجره بروید. جایی که نور طبیعی به اندازه کافی وجود دارد مکان مناسبی است؛ اما پنجره را باز نکنید. نور مستقیم ممکن است عکس را خراب کند. نوری که از شیشه عبور میکند شکسته و پخش میشود و این نوع نور جلوه خوبی به عکس میدهد.
اما همیشه نمیشود روی شرایط نوری طبیعی حساب باز کرد. پس برای عکاسی کالا حتما یک جعبه نور تهیه کنید. نوع کارکرد جعبه نور بدین صورت است که از سه طرف به محصول شما نور تابیده میشود تا سایهها به حداقل برسند. جعبه نور را میتوانید در خانه درست کنید و هم بخرید.
نکته نور غیر مستقیم حتی در نورپردازی مصنوعی هم مهم است و شما باید منبعهای نوری را به طور غیر مستقیم استفاده کنید. میتوانید برای این کار چتر سفید استدیویی بخرید و یا اگر نمیخواهید هزینه کنید با پارچه یا کاغذ سفید شدت نور را کم کنید.
عکاسی کالا جزو ژانرهای پردآمد عکاسی است؛ اگر به این ژانر علاقه دارید و یا خودتان صاحب کسب و کاری هستید و میخواهید عکاسی را هم بر عهده بگیرید با مدرسه هنر چیک چیک همراه باشید. کانال ما درتلگرام منتظر شماست در کانال میتوانید با پادکستها و نکات آموزشی، دانش خود را افزایش دهید. در گروه چیک چیک عکسهایتان را به اشتراک بگذارید تا توسط اساتید مجرب ما تحلیل شود. ما برای پیشرفت شما اینجا هستیم.