اولین جونیور کلاس چیک چیک

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
ورود | ثبت نام
فلاش عکاسی با فلاش چیک چیک

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

راهنمای استفاده از فلاش در عکاسی

فلاش یک آپشن کارامد، که در اختیار عکاسان امروزه است. هم انواع مختلف فلاش خارجی وجود دارد و هم شرکت‎ها برای راحتی مشتری‎ها ان را بر روی خود دوربین نصب کرده‎اند. اما در نود درصد مواقع عکاس‎ها با ان رابطه خوبی ندارند.

استفاده از فلاش کفیت نهایی عکس را به طرز قابل توجهی پایین می‎اورد و افراد تمایل زیادی به استفاده از ان ندارند برای همین وقتی اسمش می‎اید نگرانی و ترس در چهره افراد جا خوش می‎کند. البته عکاسان حرفه‎ای که با زیر و بم‎های ان اشنایی دارند با تلاش و تمرین عکس‎هایی عالی را با استفاده از ان ثبت می‎کنند.

 

 

فلاش فلاش در عکاسی چیک چیک

 

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع و نکات مربوط به فلش برویم ابتدا این سه روش را امتحان کنید تا شاید اصلا نیازی به استفاده از فلاش پیدا نکردید که کیفیت عکس‎های‎تان افت کند.

حالت شب

اکر برای عکاسی نور کافی ندارید ابتدا به سراغ فلاش نروید. حالت شب در دوربین‎تان را امتحان کنید تا خود دوربین بتواند عکس مناسبی بگیرد. اگر با حالت شب هم نشد به سراغ مورد بعدی بروید.

تنظیمات دوربین

برای استفاده حداکثری از نور محیط به سراغ تنظیمات دوربین بروید. ابتدا دوربین را روی حالت دستی بگذارید و سرعت شاتر را کم کنید تا مدت زمان تابش نور به سنسور بیشتر شود. دریچه دیافراگم را عریض کنید و در نهایت بعد از بالا بردن ایزو عکس را ثبت کنید.

اگر با استفاده از این دو روش باز هم عکس خوبی ثبت نکردیدبا ما در چیک چیک همراه باشید تا در انتهای این مقاله اطلاعات لازم را درمورد فلاش در عکاسی به دست بیاورید و بتوانید به بهترین نحو از این امکان استفاده کنید.

 

انواع فلاش:

آرتور تی فیشر مخترع آلمانی منبع‎های نور کوچک و قابل حملی را اختراع کرد که نوری قوی برای یک چندم ثانیه از خود بیرون دهند. در ابتدا فلاش‎ها را به دو دسته متصل و جدا شونده تقسیم می‎کنیم که هر کدام مزایا و معایبی دارند:

داخلی یا پاپ‎آپ

این نوع از فلاش متصل در بدنه دوربین تعبیه شده. به طور معمول بالای لنز هستند و شاید بشه گفت بدترین مورد برای استفاده هستند چون نور را به طور مستقیم و با شدت به سمت سوژه پرتاب می‎کند و سایه‎های عجیب غریب، قرمزی چشم در عکاسی پرتره و تصاویر یخ زده‎ای را با کیفیت پایین ثبت می‎کند.

اکسترنال

فلاش اکسترنال به کفشک بالای دوربین متصل می‎شود اما به علت اینکه می‎تواند بچرخد و تغییر زاویه ایجاد کند گزینه مناسبی است. اگر بتوانید کابل یا سیمی تهیه کنید حتی می‎توانید ان را از بالای دوربین باز کرده و در جاییدیگر قرار دهد.

رینگی

رینگ فلاش به شکل حلقه‎ای از نور روی لنز نصب می‎شود و نوری نرم در همه جهات را به سوژه می‎تابد. از این مورد در عکاسی ماکرو استفاده زیادی می‎شود.

سرچکشی

فلاش‎های سرچکشی به بدنه دوربین پیچ می‎شود و چون در خط لنز نیست به طور مستقیم نور را به سوژه نمی‎تاباند برای همین مشکل قرمزی چشم را از بین می‎برد. امروزه خیلی پرکاربرد نیست اما برای عکاسی عروسی و خبری پرکاربرد است.

استودیویی

فلاش‎های استودیویی از سری‎های جدا و خارجی هستند که برای کارهای حرفه‎ای مورد استفاده قرار می‎گیرند و چون قابلیت چرخش، حرکت و … را دارند بسیار به بهبود تصویر و بهبود نور کمک می‎کنند.

 

 

انواع روش‎های اتصال

از آنجایی که کیفیت مهم است و فلاش‎هایی که از دوربین جدا هستند کیفیت بهتری به تصویر می‎دهند در مورد آن‎ها صحبت میکنیم. اما یک مشکلی وجود دارد ان هم اینکه زمان تابیدن نور چطور با زدن شاتر همزمان شود. برقراری ارتباط بین این منابع نوری با دوربین چالش‎های دارد که با انواع روش‎ها امکان پذیر است می‎خواهیم این روش‎ها را بررسی کنیم:

فلاش بازشو در دوربین

تقریبا انواع فلاش‎ها حسگر حساس به نور دارند که وقتی نور شدید و ناگهانی به ‎ان‎ها می‎خورد فعال شده و نور را به سمت سوژه پرتاب می‎کنند. اما ای روش یه مشکلی دارد گاهی ممکن است نور محیط به قدری زیاد باشد که حسگر تنواند تشخیص درستی بدهد.

سیم سینکرونیزه

این سیم مثل یک رابط عمل می‎کند و بین فلاش و دوربین همزمانی ایجاد می‎کند تا هنگام زدن دکمه شاتر نور تابیده شود. استفاده از این روش معایب حسگرها را ندارد و دقت کار ما را بالا می‎برد.

سیم سینکرونیزه اما دو اشکال دارد. اول ان که استفاده از سیم در محیط کار می‎تواند دست و پا گیر باشد و قدرت جابه‎جایی را محدود کند. و اشکال دوم این است که کابل شما نمی‎تواند به همه نوع دربین یا هر نوع فلاشی متصل شود چون ممکن اسن ورودی‎های متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل شما مجبور هستید که همیشه کابل‎های تبدیل همراه داشته باشید.

تریگر

تریگرها جزو تجهیزات پیشرفته و حرفه‎ای نورپردازی هستند. تیگرها شامل یک فرستنده و گیرنده هستند که یکی بر روی دوربین و دیگری بر روی فلاش نصب می‎شود. و با ارتباط داریویی و با برد حدود ۱۰۰ متر کار می‎کنند.

تریگرها دو نوع دارند. مدل Hahnel Captur که نوع معمولی است و برای برقراری ارتباط عادی استفاده می‎شود. و مدل پیشرفته‎تر ان به نام Hahnel Viper که علاوه بر کنترل همزمان چند فلاش می‎تواند اطلاعات نور سنجی دوربین را هم به آن‎ها بفرستند.

 

فلاش فلاش در عکاسی چیک چیک

حالا که بین فلاش و دوربین ارتباط برقرار کردیم باید به سراغ یک دسته‎بندی دیگر هم برویم.

انواع روش‎های کنترل نور

عککاسی ما ممکن است ساعت‎ها طول بکشد و طبیعی است که نورپردازی در یک ظهر آفتابی با نور پردازی در بعدازظهری که هوا رو به تاریکی می‎رود یکی نیست. پس ما باید قادر باشیم نور فلاش‎ها را بنابر نیاز خود تنظیم کنیم.

دستی

در این مدل شما به عنوان عکاس کاری نمی‎توانید بکنید. وقتی که اقدام به عکاسی کنید نور از فلاش شما به صورت یکنواخت به سوژه تابیده می‎شود. برای حل این مشکل شما می‎تواید ان را از سوژه دور یا به ان نزدیک کنید. روش دیگر هم این است که منبع نور را به سمت دیوار یا سقف برگردانید تا هم نور غیر مستقیم و نرمی داشته باشید و هم از شدت نور ان بکاهید.

خودکار

در این نوع فلاش، با توجه به شدت نور محیط  سنجیدن شرایط نوری می‎شود میزان قدرت نور تابیده شونده را کم یا زیاد کرد. این کار معمولا با دو دکمه کم و زیاد بر روی بدنه ان انجام می‎شود.

TTL

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای‌در نورپردازی با فلاش از قابلیت‌های نوردهی TTL  استفاده می‌کنند. در این نوع با توجه به نورسنجی که دوربین انجام می‎دهد نور متناسب به سوژه تابیده می‎شود. درست ایت که این روش با دقت‎تر و با کیفیت‎تر است اما یک ایراد دارد ان هم اینکه ممکن است ریموت تریگر شما از TTL پشتیبانی نکند.

 

حالا که با فلاش‎ از نظر فیزیکی و سخت‎افزاری آشنا شدیم ببنیم استفاده از ان در چه مواقعی الزامی است.

موقعیت استفاده

از ابتدا تا اینجا مدام بر این نکته تاکید کردیم که استفاده از فلاش ا گزینه اخر خود رد نظر بگیرید و تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید ولی دو دو موقعیت استفاده از فلاش نه تنها کیفیت را پایین نمی‎اورد بلکه بهترین گزینه برای شما هستند.

هوای آفتابی

وقتی زیر نور آفتاب مشغول عکاسی باشید مخصوصا آفتاب سر ظهر، نور شدید خورشید باعث ایجاد سایه‎های تیز و سخت بر روی چهره می‎شود. در این شرایط استاده از فلش می‎تواند این سایه روش ازاردهنده را از بین ببرد.

 

فلاش عکاسی با فلاش چیک چیک

 

سرعت شاتر بالا

یکی دیگر از جاهایی استفاده از فلاش گزینه خوبی می‎تواند باشد مواقعی است که در نور کم به سرعت شاتر بالا نیاز دارید. مثل عکاسی خیابانی از ماشین یا عابرها.

 

انواع کابردها در عکاسی

افزایش نور محیط وقتی که نور کمی وجود دارد یکی از کاربردهای عام فلاش است. ولی کاربردهای دیگری هم دارد:

اصلاح نور موجود

کاربرد دیگر فلاش اصلاح نور است. اصلاح نور مربوط به زمانی است که در محیط مورد نظر ما نور به اندازه کافی شاید موجود باشد ولی مطلوب نباشد.

جهت دادن

وقتی در کنار پینجره یا هر جایی که روزنه نور باشد اگر از سوژه عکاسی کنید متوجه می‎شوید که قسمتی از سوژه روشن و بخش دیگر تاریک است. در این شرایط استفاده از فلاش نور جهت دار موجود را خنثی می‎کند.

جدایی ایجاد کردن

فلاش می‎تواند با کنتراست زیادی که به وجود می‎اورد باعث جدایی سوژه از پس زمینه شود. این کار باعث می‎شود تصویر از سوژه حالت سه بعدی و دراماتیکی پیدا کند.

توقف حرکت

سرعت تابش نوری که از دستگاه فلاش ساطع می شود، می تواند بسیار سریع تر از شاتر دوربین شما باشد و به شما اجازه می دهد تا حرکتی که نمی توانید متوقف کنید را اصطلاحا فریز نمایید.

 

فلاش
عکاسی با فلاش
چیک چیک

 

ما در مدرسه هنر چیک چیک، هستیم تا به سوالات شما درمورد عکاسی پاسخ بدهیم و شما را راهنمایی کیم تا هم تجهیزات مناسب کار خود را تهیه کنید و هم با دیگر نکات عکاسی در قالب مقالات و پادکست‎ها آشنا شوید. کانال ما درتلگرام منتظر شماست.

..

 

 

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

43%
جونیورکلاس عکاسی تبلیغاتی با موبایل
تومان
800,000
1,400,000
43%
جونیورکلاس عکاسی
تومان
800,000
1,400,000

جستجو کنید ...

تبلیغات